17 Ağustos 2009 Pazartesi

Vicdan açılımı...


Son zamanlarda yapılan açılımlara bir açılımda benden gelsin. Siyasi bir yazı değil, insani bir yazı olacak. 40 açıdan da değerlendirmeyeceğim. Önce ben olacağım, sonra empati yapacağım becerebildiğim ölçüde.

“Ben hiç kürt olmadım”. Önce Türk oldum. Sonra etrafımda ki insanlara baktım, aileme baktım etnik bir kökenim olduğunu farkettim. Atalarımız karadenizin bi şehrinden Artvin-Arhavi’den göç etmişler. Böylece Türk olduktan sonra laz oldum ben. Evde benimle Türkçe, kendi aralarında lazca konuştular. Türk olmak ortak paydaydı beraber yaşadığımız coğrafyada. Türk olmakla doğduğumdan beri övünüyordum zaten. Laz olmanın dayanılmaz hafifliği ile övünür oldum sonra. Zeki ve komik olmaları, hafif sulak toraklardan göç etmelerinden ötürü boy pos endam sahibi (:P) olmaları filan. Kendileriyle dalga geçebilmek gibi bi özellikleri de vardı üstelik. Her girdiğim ortamda “laz işteee, en koysundan laz’ım ben bee” diyebiliyordum. Hiç bir ortamda laz olduğumu gizlemek zorunda kalmadım. Ailemden , köklerimden gururla bahsediyordum herzaman. Aramızdan ülkeyi bölmek isteyen birileri çıkmamıştı çünkü. Hiçbir askeri öldürmemişti benimle aynı coğrafyadan , aynı kökenden gelen biri. Uzaktan akrabalarım, akrabalarımın akrabaları , belki benim hiçbirşeyim sadece babamın babasının doğduğu yerde doğmuş biri , hiçbir mehmetçiği öldürmemişti. Benim kim olduğumdan utanmam gerekmedi hiç. Atalarımın kim olduğunu gizlemek zorunda kalmadım. Üniversitede en yakın arkadaşlarım 2 yılın sonunda zar zor öğrenmek zorunda kalmadılar laz olduğumu. Nereli olduğumu sorduklarında kaçamak cevaplar vermek zorunda kalmadım çünkü. Ben hiç “kürt” olmadım anlayacağınız. Kimsenin “en iyi laz ölü lazdır” esprisine marus kalmadım. Beni genelleyenlere , örneğin; “lazların aklı 12 den sonra çalışmazmış” dediğinde biri“bi siktir git, sen kendini yalnız hissetme diye senin seviyene indim ben” diyebildim mesela. Başımı eğmedim kimsenin yanında. Savunmak zorunda kalmadım kendimi ve bana benzeyenleri. Dedim ya, ben hiç kürt olmadım.

Bu güzel ülkede en çok yapılan şey genellemelerdir ve önyargısız bir Allahın kulu yoktur nedense. Tepki göstermek en doğal hakkımız ve sonuna kadar tepkimizi göstermeliyiz. Cezalandırılması gereken insan bile demeyeceğim katiller sokaklarda , içimizde biryerlerde nefes alıyorlar hala. Gencecik askerlerimiz hiç görmedikleri bir şehrin hiç gitmedikleri bir dağında şehit ediliyorlar. Acısını hepimiz yaşıyoruz. Acılarımıza sebep olanları doğru etüt etmek gerekiyor. Bir insanlık suçu işlenirken, bir cinayet işlenirken biz de vicdan katili olmamalıyız. Hem kendi vicdanımızın hem suçu olmayan milyonlarca insanın...

29 yorum:

  1. keşke herkes senin kadar "insani" bakabilse bu konuya yesari..keşke..

    YanıtlaSil
  2. Senin bu tarz muhakemelerini seviyorum yesari. Cevizin kabuğu değil, içi önemlidir. İçi boş olduktan sonra, kalıbı farklı olmuş neye yarar!

    YanıtlaSil
  3. Süper anlatım söyliycek söz bulamadım..Utanmamızda gerekmez inşallah köklerimizden ve utananlarda artık utanmasalar nede güzel olur..

    YanıtlaSil
  4. Evet çok güzel bir yazı. Ama o kadar çok çekiyorlar ki bu tarz söylemleri en sonunda kürt düşmanı oluveriyorsun. Ayarı bulsan da karşındaki okuduğunu kendi gibi anladığı için zor oluyor denge.

    Ben şuna kızıyorum. Bu açılım; hınçla baktığım o şahısın yol açılımı ile veya DTP lilerle olmaz. Muhataplar asla onlar olmamalı. Bunca sene geçti, neden bir laz, çerkez çıkıpta haklarımız demiyor. Neden bunca sene yapılan yatırımlar veya insanlar bir şekilde korkutulup kaçırıldı oradan. Yaa kendi vatanımızda bile çift maaş çalıştırıldık doğu hizmeti diye. Korka korka gittik. Böyle mi olmalıydı. Annem kucağında 2 küçük çocukla eşek üzerinde 2 saat yol gitmiş dağlar üzerinden Yüksekova da ki karakola. Yol olmadığı için. İnsanlar biraz da kendileri çevrelerini yaşanacak hale getiremezlermiydi.

    Bileniniz varmı bilmiyorum, pasaport sorarlarmış bir yerden sonra insanlara kürdistana geldiniz diye. Ben kendi ülkemin sınırları içinde bunu mu görmeliyim yani.

    Beni korku psikolojisi ve sevdiklerimle tehdit etselerdi, ben bunu yapmazdım sanıyorum. vatanıma yere ihanet etmez, çocuklarımı dağa göndermelerine izin vermezdim. Ölürdüm daha iyi. Ben sadece buna kızıyorum.

    Evet bir açılım olmalı hayırlısı ile tavizlerin çok verilmeyeceği. Ama bu açılıma neden kürtler gerek duydu bir de bunu düşünmeli! Birazda ellerinde değilmiydi Pkk ya karşı koymak.

    YanıtlaSil
  5. yazıyı yalnış okuduğumu düşündüğüm için bi kaç kez okudum ve aynı düşünce belirdi aklımda.ön yargı !
    birincisi şunu söyelmelıyım düşüncelerinle katılıyorum ama " bazılarına" .
    bu yazıyı okurken keşke herkesı aynı kefeye koymasıydı dedım.
    ben kürt kökenlıyım.ama hiç bir zaman bu benım kimliğimin öününe gecmedı.ben önce müslümanım insanım sonra bu vatanın evladıyım( hayin olmaynından ).ben farklı bir dil konuşuyorum die.o dağdakı köpeklerle aynı kefeye konuyor ısem utanamam gerekıyor galıba.
    zamanında kürt turk laz çerkez hepsı bırlıkte omuz omuza bu vatana sahıp çıktıgının bılıncındeyım bu vatanın sınrıları kanla çizildi kanla silinir diyenlerdenım.yok kürdistanmıs yok ayrılmış böle vs bunların hıc bırbırnı tasvıp etmedgımı ve etmeyen kürtlerınde oladugunu bilmenizi istıyorum.herkes aynı değildir.ben abımı askere gonderırken o dağdakı kopeklere bela okurken.sırf kurdum dıe onlarla aynı kefeye konmayı ön yargı olarak kabul etmemden başka bir yol yok...

    YanıtlaSil
  6. askerlik yaptığım yerdeki erlerin yarısı kürt yarısı lazdı ve kıyasıya çekişme vardı. lazlar kürtleri ciddi ciddi ezer en zor işlere koşarlardı. buna rağmen laz-kürt kavgası yaşanmadı hiç. ben ve bi kaç arkadaş marmaralı-egeli olmamıza rağmen kürtleri kollamaya çalıştık çünkü mağdurlardı. buna rağmen içlerinde öyle bir grup var ki lazlara hak veresi geliyordu insanın. demem o ki 2 insan birbirine benzemediği gibi kürt türk diye ayırmak da zor. öyle kürtler var ki burdaki öfkelenenlerin söylediklerinin çoğunu hakediyorlar, öyle kürtler var ki çok masum ve gerçekten yardım etmeniz yanlarında yer almanız gereken insanlar....

    YanıtlaSil
  7. masalperisi; sanırım bi yanlış anlama olmul cidden...tabiki utanmaman gerekiyor...olması gerekn o...bunu anlatmaya çalıştım...ama verdiğim örnekler birebir gördüğüm şeylerdi...ve eleştirdiğim de o zaman..birilerinin kimliğinden utanmak zorunda bırakılması yani...ve zaten bende önyargıyı eleştiriyorum...benim anlatım dilimden dolayı yanlış anlamışsındır...bunun için özür dilerim...düşündüğün şeylere neden olduğum için de...

    YanıtlaSil
  8. bir de eniştemiz var uzaktan. diyarbakırın bir köyünden hep öyle der. buraya geliyoruz kürt diye sevmezler, diyarbakıra gideriz türk diye horlarlar... iki arada bir derede kalanlar da var..

    YanıtlaSil
  9. The İbrahim; o ayırımı yapabilmek büyük erdem işte...Allah yanıltmasın diyebilirim sadece...her kesimde çürük elma çıkar...çevre şartları elbette aileden sonra en büyük etken...bukunduğun sosyal çevreden etkilenmemek, bunun kişiliğini etkilememesi mümkün değil...

    YanıtlaSil
  10. Efsa; teşekkürler yorumun için;)

    delininbiri, bigarip, hayalbemol; teşekkürler...

    YanıtlaSil
  11. The İbrahim; Almancı ve Türk ayırımına benzemiş...tek farkla....bunda ülke değiştiriyorsun;)

    YanıtlaSil
  12. evet onların sayesınde gercekten bazen utanasım gelıyor ama bazen.bılıyorumkı "kürtlerınde iyisi var" diyen insanların oldhgunu,kürtler kadar bu devlete ıhanet eden türklerınde oldgunu.amaç sadece "insan" olabilmek.etnık kökenın ne oldgu degıl kafasının ıcındekının ne oldgu önemlı.

    yalnış anlaşılamalr olabılır =) düzeltebildiysek ne mutlu bana.

    YanıtlaSil
  13. sanuna kadar katılıyoru Masalperisi...tabiki düzeltiriz...herzaman...

    @İbrahim; sanırım genellememek gerekiyor...özellike bir şehrin bütününü bu şekilde zan altında bırakmak doğru değil...en azından bu yazdığım yazının altında...karşı çıktığım şey genellemeler , önyargılar iken...istisna olarak kabul ediyorum yazdığın şeyi...masalperisi son yorumunda bence anlatmış açık açık...

    YanıtlaSil
  14. uzun zamandir ilk defa bir blog yazisini usanmadan sonuna kadar okudum. gunumuzun en onemli gundem konusu. seninde dedigin gibi Turk olmak ortak paydamiz.1000 yillik kardesligi siyasi emeller icin bozulmasina asla izin vermemeliyiz.

    Nerden cikti simdi bunlar, kim cikardi anlamis degilim.Kiz aldik kiz verdik. kapi komsuyuz. bir tas corbayi paylastik cogu zaman.her sikintiyi beraber yasiyoruz.

    Eger bu ulkede vicdan sahibi insanlar soz sahibi olursa butun memleket bir olur tek yurek olur, kardes kardes yasariz.

    Unutmadan ne olur kurt turk derken bizim TEMEL ve IDRISi sakin bu islere karistirmayin.ben Tokat liyim ve fanatik Trabzonspor sevdalisiyim.kimse beni trabzonlular dan ayri gayri gostermesin

    YanıtlaSil
  15. Sevgili Cevdet; kimse temel ve idrise birşey diyemezz..karşısında beni buluuurr:))

    teşekkür ederim güzel yorumun için...

    YanıtlaSil
  16. Ailenden hiçkimse dağa çıkmadığı için,bir askeri öldürmediği için,seni bu ülke seni sevmiyor,biz eziğiz diye yetiştirmedikleri için,hatta " laz " ların ülkenin diğer bölgelerine göre daha da milliyetçi bir imajları olduğu için "lazım" diyebiliyorsun..

    bende bu yüzden biri lazca konuşuunca koca bir gülümseme ile dinliyorum,dilimde kazım koyuncu şarkılarını buluyorum işte bu yüzden hiçbir laz yahu bu ülkede eziliyoruz biz demiyor...

    çünkü önce türk sonra lazlar.. çünkü bu ülkeyi seviyorlar,çünkü bu ülkeye silah sıkmıyorlar,çünkü çünkü çünkü..

    işte bu anlattıklarını oturup "beni eziyorlar " diyen kürtlere okutmak gerek,cevabı onlar verecekler..

    niye lazlar,çerkezler,göçmenler değilde kürtler?

    hiç ılımlı,vicdanlı vs vs değilim,vahşiyim,hayvanım artık ne dersen..

    niye mi ? beyni bir terörist tarafından kafasından fışkırtılmış türk bir bebek gördüm,yaşımda sadece 8'di.. vicdan oyunları bana göre değil yesari..

    YanıtlaSil
  17. "vicdan oyunu" gibi görüyorsan sanırım cevaplandıramayacağım...amaç vicdan muahsebesiyken özellikle...

    üzüldüm senin için..8 yaşında bir çocuk için çok ağır...ama hayat çk ilginç prensesim...çok sert olmamak gerek her konuda...biri o çocuğun katili olurken bir diğeri başka bir çocuğu doğuran olabilir belki...

    YanıtlaSil
  18. benim anlamadığım bu ülkede asker ölüyor,polis ölüyor,öğretmen ölüyor,sivil vatandaşı istanbul'un göbeğinde patlatıp öldürüyorlar..kim bunu yapanlar yahu,gelip kapının önündeki arabanı yakan kim?

    insanlar sokaklara dökülmüyor,vicdanlar sızlamıyor.
    ne zaman ki p.çin biri içerden talimat veriyor o zaman herkes sevgi pötürceği,kardeşlerin dostluğu falan,yahu ben 25 yaşındayım 10 yıldır ben bağırıyorum zaten türk-kürt kardeştir diye,ee bu adamlar o zaman neredeydi,aklım bunu almıyor..

    yapacak birşey yok zaten,açılımsa yaptılar sonuçta.. netice nereye varacaksak göreceğiz,dilerim bugünün sevgi böcekleri yarın kürdistan marşı okurken çocuklarımız vicdanları sızlamaz..

    hayırlısı,Allah acısın halimize,ne diyeyim..

    YanıtlaSil
  19. Yahu bu blogda bir mail adresi yok mu?
    Yoksa ben mi göremiyorum :)

    YanıtlaSil
  20. :)) profilde vardı eklemedim...

    ama "uncumeli@gmail.com"

    YanıtlaSil
  21. akvaryumu olanlar bilirler. suyun ısısı çok önemlidir. akvaryumdaki su, olması gerekenden biraz soğuk veya biraz sıcak oldu mu bütün balıklar anında ölürler. ama kendini bilime adamış bir manyak şöyle bir deney yapabilir; akvaryumdaki suyun ısısını her gün azar azar artırır ve balıkların buna alışmaları için onlara yeterli zamanı verir, hatta biraz daha abartıp, balıkların bu değişen yeni ısıda üremelerini ve birkaç nesil oluşturmalarını bekler, yani evrimleşmeleri için onlara yeterli süreyi tanır ve sonra yeniden suyun ısısını bir miktar daha değiştirir ve gene aynı sabrı gösterirse balıklar ölmez. bilim adamı belki biraz ihtiyarlar bu geçen sürede evet ama balıklar farklılaşır ortama ayak uydurur ve yeni nesillere bunu aktarır. bunun kaç yıl süreceğini bilmiyorum belki 10 yıl belki 1 milyon yıl. bu balıkların genetik değişim kabiliyetine ve bilim adamının sabrına bağlıdır.

    şimdi, bu enteresan ama oldukça gerçekçi örnekten yola çıkarsak sorulması gereken soru şudur; biz balık mıyız yoksa akvaryum mu? üzerimizde deney yapan o manyak bilim adamlarının kim olduğu o kadar belli ki onu merak etmiyorum bile :) ama bazen kendimi hem balık hem akvaryum gibi hissediyorum ne yalan söyliyim. evet yalan söylemek bazen acıları örten sıvadır kabul ama ben yalan söyleyemem. hem akvaryumuz hem balığız işte. ben ama eğer bir çocuğum olursa ona bu aptal akvaryumla ilgili hiçbir şey aktarmayı düşünmüyorum. böyle bir suyun içinde acı çekerek boğulacağına, kendi denizlerinde özgürce boğulsun çok daha iyi.

    YanıtlaSil
  22. yesari seni biriyle karıştırmaya başladım sadece soyadını herhangi bir makalede tırnak içerisinde belirtirsen sevinirim. bir soyadın herhangi bir zararı olmaz diye düşünüyorum . düşündüğüm çıkarsan sana bazı açıklamalar yapacağım

    YanıtlaSil
  23. yahu ben bunu yayınlansın diye yazmadım.

    YanıtlaSil
  24. kızım denin filitren yokmu

    YanıtlaSil
  25. allahın lazı sen ordamısın

    YanıtlaSil
  26. sevgili adsız kardeş...umarım yanılıyorsundur...

    mail at bana...yorumlar direkt yayınlanıyor...

    uncumeli@gmail.com

    YanıtlaSil
  27. Bende Lazım ama hiç bi zaman utanamdıım bunu söylemekten. yada korkmadım söylerken. Çünkü ben yediğim kabı pisleyemem. Bu konu çok uzuyor ve daha kötüye gidiyor. Kürt halkı çuvaldızı kendine batırsın sonra bize iğneyi...

    YanıtlaSil
  28. çok güzel anlatmışsınız

    YanıtlaSil
  29. teveccühünüz efenimmm:)

    YanıtlaSil

hadi söyle söyle!